holmekagan

Söndagspromenaden i Köln

Publicerad 2013-10-13 17:24:00 i Holmekagan goes Cologne,

 
Vi brukar ta oss ut på promenad ihop både lördag och söndag jag och Håkan . Söndagspromenaden brukar bli lite längre för på lördagen har vi oftast en massa andra saker som ska göras. Annars så brukar jag mest promenera själv här så det är kul med lite sällskap när Håkan är med. 
De senaste dagarna kan man säga att hösten kommit till köln. Det har regnat och blåst och temperaturen har sjunkit rejält. Speciellt på morgonen märks det nu att det är kallare ute. Kölnborna har börjat med mössa, halsduk och vantar. Själv så var det mösspremiär för mig idag i dubbel bemärkelse då jag invigde min egenvirkade ullmössa. Den värmde gott i snålblåsten. Håkan körde endast på sin tunna bomullsmössa och det är ett under att han inte började huttra och förfrysa öronen av sig. Trots att det inte är kallare än 12 grader ute. 
När man går på Kölns gator är det vissa dofter som alltid kommer igen och på många vis har dessa dofter blivit som en symbol för vad Köln är för mig. En doft av lätt fuktig luft, öl, diesel, currywurst, cigarretter och pommes. Du behöver inte gå långt för att känna dessa dofter , ibland bara sticka ut näsan genom fönstret. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela