holmekagan

uppdatering

Publicerad 2011-09-21 14:44:29 i Holmekagan goes Shanghai,

just NU händer det. En uppdatering av denna blogg är på gång.

jag har precis satt mig framför datorn och tänker sammanfatta lite av mitt livs senaste händelser.
Den största nyheten eller händelsen är att Håkan fått jobb i Tyskland och att vi kommer att flytta dit i sinom tid. Har inget datum ännu vilket känns något frustrerande men är något jag helt enkelt får leva med i några veckor till. Även om jag inte är känd för att vara varken någon stor planerings eller kontrollbehovsmänniska så ogillar jag skarpt att leva i ovisshet. MEN förutom det så känns det ändå helt ok att vi nu kommer att lämna Shanghai och bosätta oss i den tyska staden Köln. En småstad i jämförelse med Shanghai men ändå stor med svenska mått mätt. Lite fler invånare än i Stockholm och påminner lite om Göteborg. Och Shanghai faktiskt! Floden Rhen flyter genom staden och det ger mig flashbacks till Huangpu river och Puxi och Pudong. I Köln ska man helst bo på den "rätta" sidan vilket är väster om floden. Sånt är alltid svårt att förstå för en oinvigd men är väl något man får veta mer om vad det lider. Bebyggelsen består mest av låga byggnader, gammalt och nytt, under andra världskriget bombades ca 70 % men den ståtliga Kölnerdomen klarade sig och skjuter upp som en stor svart riddare över staden. De har spårvagn eller tramway som det kallas där och det ger såklart göteborgskänsla. Annars så är Köln känd som party och gaystaden nummer 1 i Tyskland. Det är också en stor universitetsstad med inriktning mot humaniora.
Förra veckan var jag och Håkan nere och kollade på lite olika typer av boenden och det lutar åt en lägenhet i city. Kruxet är att när man flyttar in i en ny lägenhet i Tyskland så ska man inte bara ha med sig sitt bohag i form av möbler och dylikt. Man måste även ha med sig ett kök?! Totalt främmande för oss svenskar men detta är något som inte är helt ovanligt i Europa. Den lägenheten vi vill ha är helt nybyggd men saknar såklart kök. Det är ju inget vi vill köpa själva utan något som Akzo Nobel får stå för. Jag menar, vad ska vi göra med det köket sen?? Lägga i container hem till Sverige?
Fortsättning följer om vårt nya äventyr i Tyskland.

Det kommer bli jobbigt att ta farväl av allt här, det vet jag redan nu för jag tycker inte om avsked. Och det har blivit mycket avsked under vår tid hitills i Shanghai. Det är alltid lika jobbigt och ledsamt när jag ska åka från Sverige och hit. Och här i Shanghai har människor kommit och gått i en strid ström, människor man lärt känna och tycka om och som man sen fått ta farväl av. Och barnen på barnhemmet...Nej, avsked är inte min grej och jag känner att jag helst vill fly ifrån det. Samtidigt är jag så väl medveten om hur viktigt det är med just avsked, att säga hejdå på ett bra sätt. Men förnuft och känsla hänger som bekant inte alltid ihop...
 
I helgen som gick fick då Stephanie och John äntligen flytta in i sina respektive lägenheter. Vilken lycka! Och vilket slit...Men nu är de installerade och vi föräldrar kan inte göra så mycket mer för stunden. Nu är det färdigcurlat för ett tag ;-) De fick det jättefint båda två, riktigt mysigt får jag säga.

Snart närmar sig Kinas national holiday vilket innebär ledighet och att många passar på att resa någonstans. Vi ska åka till Vietnam och det ska bli jättekul. Vi flyger till Saigon och sen ut till ön Puhkok. Blir nog en ren slapparsemester med bara sol och bad. Härligt! Jag har hört att de ska ha väldigt god mat i Vietnam vilket jag också ser fram emot. Den går säkert att GI-anpassa också ;-)

På tal om GI så började ju jag och Håkan med denna diet för 6 veckor sen. Håkan har gått ner 6 kilo och börjar anta formen av skelett eftersom han inte hade så mycket att ta av medans jag gick ner först 4 kilo men har nu gått upp 1 eller 2 igen. Så fort jag slarvar bara litegrann så blir det alltså bakläxa. Inte så kul men det är bara att fortsätta. Här i Shanghai finns ju ett fantastiskt utbud av kött och grönsaker så det blir nog inga problem. Jag har tagit med mig 2 GI-kokböcker hemifrån. Ola Lauritzon heter gurun som skrivit dem.

Ja, nu har ni fått en liten update. Jag är lite mosig idag eftersom vi landade här i morse och jag kunde inte sova på flyget. Jag har inte gjort så mycket idag mer än att vila ett par timmar, varit och handlat och börjat packa upp resväskan. Imorgon drar shanghailivet igång igen - mahjongspel, luncher, chinese inkpainting, barnhemmet, kören, gymet, poolen, lördagsdrinken...


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela