holmekagan

bilder från Vietnam del 2

Publicerad 2011-10-11 06:21:18 i Holmekagan goes Shanghai,

Vi var iväg på ett par utflykter!


en dag till djungeln.


där vi bla såg detta fina vattenfall.



besök på vingård. Från denna blomma tillverkas det inhemska myrtelvinet. Ett mycket sött vin, passar nog bra till desserter.




en färsk liten pärla. Pärlodling är en stor inkomstkälla för många på ön och det fanns gott om pärlodlare.


pärlhalsband. Kostnad: ca 260.000:- (Odlade pärlor) Vad jag förstod så tar det närmare 7 år att odla fram pärlor av denna storleken. Man får inte ha brått med andra ord..


har man tur så hittar man en naturlig pärla. Kostnad: ca 33.000:-


besök från fängelset på ön som användes flitigt under Vietnamkriget. Mådde ganska så illa efter detta besök där man kunde läsa om och se bilder och installationer av alla tänkbara tortyrmetoder som naturligtvis ledde till döden. Krig är ALDRIG ok. Jag är pascifist och det står jag för!!


eller vad sägs om att bli levande kokt?


eller att dela en sån här taggtrådsbur ihop med fem andra personer. Ligga där i kanske gassande solsken utan varken vatten eller mat allt medans taggarna tränger djupare in i skinnet...Grymt är ordet. (Av någon anledning går denna bild ej att ladda ner men texten kanske räcker...


 
besök på Sao beach som ligger på den östra sidan av ön. Vi bodde på den västra, Long beach. Sao beach är märkligt nog inte alls så exploaterat som Long beach och här är ändå vackrare på något vis. Fina långgrunda stränder, vitare sand. Det kan bero på att det ligger längre ifrån flygplatsen och vägen hit är väldigt dålig. Det guppade en del när vi körde hit kan jag säga. Nästan läge för njurbälte!


badkillen Håkan vid Sao beach.


besök i en liten fiskehamn.


här såldes lite allt möjligt som havet har att ge.


längs vägen i stan


längs vägen på landet


besök på pepparfarm


färsk peppar!


besök på fisksåfabrik. Fick flashbacks hemifrån...påminde om sillindustrin och luktade ungefär samma.



sista kvällen försökte jag fånga de här glada barnen på bild men de hade svårt att stå still :-))







HEJDÅ PHU QUOC OCH VIETNAM. VI KANSKE SES IGEN NÅN GÅNG!

















Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela