holmekagan

*glad midsommar*

Publicerad 2011-06-26 12:08:41 i Sommaren 2011,

Midsommar är en högtid som firas kring sommarsolståndet. Ursprunget till midsommar är förkristet, men kyrkan har valt att fira Johannes Döparens födelse vid samma tidpunkt. Idag firas midsommar i Sverige med dans kring midsommarstången och inte sällan med sill och färskpotatis på matbordet. (från Wikipedia)

När jag var liten brukade jag varje midsommarftonskväll plocka 7 sorters blommor som jag sen la under kudden. Enligt sägen ska man ju då drömma om den man ska få gifta sig med. Jag minns inte vem jag drömde om, antagligen den jag var kär i just för tillfället. Han som jag sen gifte mig med träffade jag lustigt nog en midsommarafton! Året var 1985 och det var fest hos Lars R i Skärhamn. Vi lekte irländsk julafton och dansade på gräsmattan, gick ner och badade i Tuviga och åkte båt ut till Sandholmen. Helgalet alltihop men roligt hade vi :-)

För första gången sen jag och Håkan träffades den där midsommarftonen för 26 år sedan firade vi i år midsommar på varsitt håll. Jag hemma på holmen, Håkan i Shanghai. Det gick bra  - vad annars?! Håkan var omgiven av ett glatt gäng med Shanghaivänner och jag hade mina älskade barn och goda vänner hos mig.
Livet förändras och åren går men midsommar för alltid består!


midsommarlunch med sill, potatis och nubbe. (Och falukorv till ickesillätarna..)


hans och Anders förbereder kött för grillning!


maria och Britta!



GLAD MIDSOMMAR!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela