holmekagan

framme i Lhasa

Publicerad 2011-04-29 14:42:04 i Holmekagan goes Shanghai,

igår eftermiddag landade vi i Lhasa efter en mellanlandning i Xian. En total flygresa på ca 5 timmar.
Solen sken och vi blev välkomnade av vår guide Kelsam på flygplatsen. Varsin vit sidensjal lades om vår hals. Sen väntade ca 1,5 timmes bilfärd innan vi kom fram till själva staden. På vägen stannde vi vid en helig plats vid ett berg där buddister sedan 1100-talet tillbett och offrat till sin gud.
Vi checkade in på vårt hotell, Sheraton Four Points. Ett av de bättre hotellen i stan med egen läkare ifall man skulle drabbas av höjdsjukan...Jag tror vi haft tur. Efter middagen igår kväll gick vi och la oss. Vi kände båda av en sprängande huvudvärk och Håkan hade lite svårt att andas under natten men inte värre än så.
Idag har vi bara vilat på hotellet och tagit det lugnt. Gått en kort promenad i luuuuugn takt för att inte bli andfådda. Vi befinner oss ändå på nästan 3700 meter över havet!!
Här är så vackert med de höga bergen som syns överallt. Vart man än går möter man munkar, pilgrimer och människor klädda i karaktäristisk tibetansk klädsel. Kvinnorna har långa kjolar, flätat hår med inflätade band i olika färger och de allra flesta bär någon form av cowboyhatt. De verkar väldigt religösa här, går runt med bönesnurror och långa radband. Foton kommer!! John har varit snäll och lånat ut sina fina systemkamera till oss men tyvärr kan vi inte föra över korten från dem till Håkans dator. Vi glömde sladden. Men vi har den lilla kameran med oss också!
Imorgon ska Kelsam guida runt oss i stan och vi ska börja med att besöka Dalai Lamas palats, Potala. De följande dagarna väntar olika utflykter i denna spännande värld!


inflygning över "världens tak"


mäktigt landskap.


håkan på Lhasas flygplats. Efter att jag tagit kortet kom en arg vakt och sa till oss att vi absolut inte fick stanna och ta kort utan skulle sälla oss i ledet med de andra passagerarna på väg bort till ankomsthallen. Jajadå, vi gör väl det då...Olydigare än så är vi ju inte!


jag hugger in på dessertbordets läckerheter! Bla Tiramisu och glass från Hägendaz. Inte något jag förväntat mig här men jag är inte den som säger nej till såna smaskigheter.


i vår mini-bar finns syrgastuber. Ifall om att...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela