holmekagan

Beijing 1 - 4 april 2011

Publicerad 2011-04-05 17:38:25 i Holmekagan goes Shanghai,

Vi har besökt Kinas huvudstad Beijing och sett det man "ska" se. Himmelska fridens torg, förbjudna staden (numera The Palace Museum), temple of heaven, sommarpalatset, muren, hutongerna samt ätit pekinganka. Det finns naturligtvis så oändligt mycket mer att se och uppleva i Beijing men är man där så kort tid som vi var så gäller det att sortera. Muren stod högst upp listan och blev också höjdpunkten. Det var precis lika häftigt och fantastiskt som jag trodde att det skulle vara och jag är så glad och tacksam att jag fick komma dit.


på himmelska fridens torg.



Kinas dåtid...


Kinas framtid!

 
   "Go ahead jump! Jump! Might as well juuuump"  (Förbjudna staden.)





på väg till temple of heaven.





på lördag kväll hade vi stämt träff med Karolina och Ulf som också annars bor i Shanghai. Pekingankan hägrade!!


            


inne bland ett av Beijings hutongområden låg den lilla restaurangen gömd.

  
inte lätt att vara anka...först hängas, sedan stekas....


...färdig att ätas!


gott var det!


MUREN MUREN MUREN MUREN MUREN MUREN MUREN MUREN MUREN MUREN MUREN MUREN

vi valde att åka till Jinshanling. Det ligger ca 14 mil från Beijing och är inte lika lättillgängligt. Därmed är det betydligt färre turister där vilket passade oss alldeles utmärkt! 


är jag verkligen här? Jaaaaaaaaaaaaaaaa!!! Solen sken och vi vandrade upp och ned längs muren i nästan fyra timmar. Svettigt men härligt! Vi bara njöt av detta otroliga bygge och beundrade utsikten.



Vissa delar var riktigt branta och läskiga. Denna del av muren är inte restaurerad överallt och räcke saknas. 










  
födelsedagsmiddag på Maxim's. 





sommarpalatset


inne bland hutongerna.

Det har varit en mycket fin resa till Beijing. Jag känner mig nöjd och tillfreds! Avslutar med en bild från en trädgård i sommarpalatset.


Magnolian blommar = Våren är här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela