holmekagan

lycka igen!

Publicerad 2010-11-24 10:35:06 i Holmekagan goes Shanghai,

jag har för första gången i mitt liv gjort hemmagjord filmjölk! Är det något jag ibland saknar härnere i matväg så är det just filmjölk så jag blev mycket glad när jag fick tips av en annan svensk hur man gör sin egen.

Recept
 ca 1,25 dl osötad naturell yogurt
 ca 7 dl mjölk (jag tog den som har ca 3% fetthalt)

Rör ihop allt i en bunke och låt stå framme i rumstemperatur i ca 1 dygn. Rör om emellanåt. Simsalabim - filmjölken är klar!

Imorse njöt jag en tallrik av denna "surmjölk" och lyckan var gjord - igen!

Kommentarer

Postat av: Lin

Publicerad 2010-11-24 18:31:29

När jag var liten gjorde mamma alltid fil, fast norrländsk "tjockmjölk". Ämnet/"täten" gick från gård till gård, och som tur var fanns det alltid någon som hade en skvätt för om åskan gick kunde filen skära sig o allt gick åt skogen, liksom. Då var det till att börja om på ny kula...

Det måste väl ha gjorts något liknande i Bohuslän?

Postat av: Katarina

Publicerad 2010-11-26 05:30:07

Det har säkert funnits något liknande i Bohuslän men när man är uppväxt med filmjölk från affären så tänker man inte på sånt. Det blir ju så enkelt att bara gå och köpa färdigt. Men nu kan jag ;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela