holmekagan

happy lunar new year 2010, the year of the tiger

Publicerad 2010-02-14 07:59:33 i Holmekagan goes Shanghai,

spring festival är liksom våran jul, den viktigaste högtiden för kineserna. Den markerar början på ett nytt månår och under festivalen lyser raketer upp skyn för att skrämma iväg spöken, familjer återförenas, och barnen får pengar i röda kuvert av de äldre. Igår var det nyårsafton och idag har alltså det nya året inletts. Smällandet av raketer började redan i fredags kväll och tilltog under dagen igår för att intensifieras under kvällen och natten. Även idag hörs det med jämna mellanrum och ibland är det så öronbedövande så man tror att huset ska gå i bitar. Som att befinna sig mitt i värsta krigszonen. Kineserna fullkomligt ÄLSKAR raketer, smällare och smatterband verkar det som.
Jag var ute med ett gäng svenskar igår och åt nyårsmiddag. Maten var god och vi hade det mycket trevligt tillsammans. Sen gick vi vidare till en blues -och jazzklubb där det skålades och dansades natten lång. Jag var inte hemma förrän klockan 4 och stupade då i säng. Idag är jag ganska så mör men man får offra sig ibland!
Även ikväll blir det middag ute med några andra svenskar men nu ska jag ha John och Gustav med mig så då gäller det att vara en god förebild och ge sig hem i tid!

Xing nian kuai le!




hummer och lammspjäll - annorlunda kombi men gott!









snöslask och taxijakt

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela