holmekagan

besök på silkesmuseum

Publicerad 2010-02-03 08:29:11 i Holmekagan goes Shanghai,

tisdagen ägnades bla åt ett besök på ett silkesmuseum. Det var mycket intressant att få veta hur det går till när silkesmasken arbetar och hur man tar till vara de sköra men ändå superstarka silkestrådarna. Silket blir till fluffiga täcken, tyger, mattor och broderier. Fantastiska hantverk må jag säga!


Guiden berättar för oss på engelska hur det går till när silke produceras.


Här syns hela processen, från larv och mask till kokong.


Kokongerna plockas ned från träden där de hänger och kokas så att masken dör. Grymt, javisst! Sen läggs kokongerna i kallt vatten och en silkestråd fångas upp och träs på rulle. Detta blir till silke som går att väva tyger med.

 






Silket som används i täcken tillreds på det viset att masken tas ur kokongen och sen träs kokongen upp på en träställning för att torka.




När silkeshuvan torkat sträcks den ut och läggs i flera tusen lager och så blir det ett täcke till slut!!


När rätt tjocklek uppnåtts så sveps ett tunt bomullslakan om och utanpå det har man oftast ett vackert vävt silkeslakan.


Är inte dessa broderier helt otroliga?! Ser ju nästan ut som riktiga foton!! Jag frågade hur många timmar det tar att brodera en tavla och fick till svar att det brukar ta 8 månader,,,,tålamod, tålamod.


Och inte var de billiga heller, kostade mellan 50- och 200.000 kr. Fast det är klart, sitter man och jobbar så länge med ett broderi så vill man ju ha betalt för mödan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela