holmekagan

tillägg till "vårpromenad"

Publicerad 2010-04-10 04:17:33 i Holmekagan goes Shanghai,

nu har jag tagit reda på anledningen till ledigheten i måndags och tänker att det kan ju faktiskt vara lite kul för er därhemma också att få en inblick i de olika kinesiska högtiderna. I måndags var det alltså Qingmingjie - gravvårdshögtiden. Den infaller den 4 el 5 april och innebär en dags ledighet. Qingming betyder klart och lysande och är tiden då man hedrar och återupptar kontakten med avlidna familjemedlemmar. Det motsvarar ungefär vår allhelgonadag och är djupt rotad i kinesiskt tänkande som i mångt och mycket grundar sig på familjebanden. Familjegravarna besöks, man sopar rent, tänder rökelse och ljus, bjuder de avlidna på lite god mat och gärna en liten hutt om det passar, bränner rökelse och har en familjepicknick bredvid graven. Man tänder också smällare för att skrämma bort onda andar som kanske lurar runt graven och även för att meddela släktingarna att man har kommit för att visa sin vördnad.
Nästa officiella högtid är Laodingjie - arbetardagen, 1 maj. Skriver mer om den då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela