holmekagan

pärlor

Publicerad 2009-09-12 05:23:34 i Holmekagan goes Shanghai,

i onsdags var jag och en väninna och köpte pärlor inför fredagens pärlträff. Vi ska nämligen gå och lära oss hur man gör ett pärlhalsband på "riktigt". På pärlmarknaden spanade vi in en kvinna som var mycket flink i händerna och snabbt trädde och knöt ett halsband. Vi var mycket impade kan jag säga! Och så fick vi tag på pärlor till ett bra nybörjarpris. Ingen idé att köpa de dyraste innan man lärt sig sa tjörnbon inom mig.
Igår var det alltså dags att skrida till verket hemma hos en annan swedeladie här i stan. De flesta som var där hade redan passerat detta med att trä pärlor och gjorde nu betydligt mer avancerade smycken. Jag höll mig fullt sysselsatt på min nivå. Kvinnan vi var hemma hos var mycket pedagogisk och visade hur man ska göra, dubbel tråd och speciella knutar mellan varje pärla. Man kan välja om man vill ha en eller två knutar emellan beroende på hur tätt man vill att pärlorna ska sitta. Det var lite bökigt men mycket roligt! Jag hann inte mer än knappt en tredjedel på mitt halsband och får fortsätta nästa gång. Som tyvärr inte blir förrän i oktober för min del eftersom jag nu åker till Sverige på onsdag. Så fortsättning följer.


Den duktiga pärlkvinnan på marknaden!



Mitt nyinköpta pärlmaterial.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-09-13 16:36:32

Nu har du väl riktigt hamnat i ditt esse, va? Glömmer aldrig den hösten vi var som besatta av diverse handarbete :)

Kram

Lin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela