holmekagan

museum och hemfärd

Publicerad 2009-09-16 08:09:38 i Holmekagan goes Shanghai,

igår var det dags för en liten utflykt till 2 olika museum. På förmiddan Shanghai museum of natural history och efter lunch Costume museum. Tyvärr fick man inte ta kort på kostymmuseet så jag kan inte visa något exempel på alla otroligt vackra dräkter därifrån. Men det var klart sevärt! De visade gamla välbevarade dräkter från olika dynastier och även nyare dräkter från olika provinser här i Kina. Fortfarande sys dessa dräkter för hand och de är oftast mycket utsmyckade med broderier m.m.
Naturmuseet var också kul men kanske inte lika sevärt. Det påminde om naturhistoriska i Göteborg och luktade uppstoppade djur. För såna fanns där många! Vissa kanske mindre lyckade exemplar än andra,, Museet var gammalt och slitet och vi var nästan de enda besökarna.  Jag tänkte när jag gick runt där, att de skulle kunna göra så mycket mer av detta museum, rusta upp det och verkligen visa upp det de har. De hade bland annat flera stora dinosauireskelett men de kom inte riktigt till sin rätt där i det halvdunkla mörkret.

Här kommer några bilder;



biggy!





ett försök till gruppbild men det var inte Albin så pigg på!


Idag går färden hem till Klädesholmen igen. Något tidigare än beräknat men nu får jag uppleva hösten hemma! Svamp, äpplen, rönnbär, skog, hav, hummer, köttgryta,,,

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2009-09-16 08:26:40

Ha en trevlig resa hem och njut av hösten...ta gärna med lite höstluft i en burk till mig..:-) (tänk om det gick, vad härligt!)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela