holmekagan

4 veckor

Publicerad 2009-09-08 12:30:10 i Holmekagan goes Shanghai,

nu har jag bott i Shanghai i fyra veckor. Det har gått så fort, tiden bara rusar iväg. Dessa fyra veckor har bl.a bestått av hetta, hetta, hetta, att installera sig i lägenheten, ordna med trasiga saker som AC, Internet och sattelitkanaler, registrera John på Jiaotong university, mycket kontakt med dom därhemma, ordna nytt pass och visum + lite till.  Jag har egentligen inte hunnit SE så mycket av stan ännu men det kommer. Ska försöka hinna med att gå på musikalen Cats innan jag åker till Sverige nästa vecka.

Idag har jag åter igen besökt "the visa-office", börjar kunna det stället nu. Idag gick det ändå smidigt och Billy var med och hjälpte till att tolka. Nu håller jag tummar och tår för att mitt nya visum ska präntas fast i mitt nya pass till nästa måndag. De sa att det skulle bli färdigt till den 14:e men man vet aldrig här.

En daglig rutin jag har här, som för övrigt inte är helt olik en rutin jag har i Sverige, är en mugg kaffe och Shanghai Daily. Inte som Göteborgs Posten men vad tusan, jag kan ju inte läsa G-P nu när jag bor här!!
Shanghai Daily är uppbygd på samma sätt som G-P; först allmänna nyheter och lite utrikes, sedan ekonomi och sportsidorna (som jag helst hoppar över men läser ibland ändå) och till sist: de roliga kultur och nöjesidorna!! Det är ju där man får veta de viktiga sakerna ;-)

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-09-09 22:30:48

Låter underbart med morgonkaffe och tidning!

Imorgonbitti har jag iaf tänkt mig börja dagen med akupunktur hos kollegorna, det var länge sedan nu men brukar vara härligt det också.

Det ordnar sig säkert med visumet, men det är den irritterande väntan.

Ha det bara fint!

Kram

Lin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela