holmekagan

Vad är en holmekaga?

Publicerad 2009-08-19 05:37:09 i Om holmekagor,

Det finns säkert de som undrar vad en holmekaga är för nåt. En holmekaga är ett matbröd som bakats på Klädesholmen sen flera hundra år tillbaks. Recepten har ärvts i generationer och alla familjer har just sitt favoritrecept, även om det i stort bygger på samma ingredienser. Men det kan vara nån liten nypa salt och socker här och där som skiljer. Holmekager är runda brödkakor som helst ska vara gräddade över öppen eld för att kallas äkta holmekaga. När man bakar holmekager så samlas man hela familjen eller några vänner och hjälps åt. När man ändå tänder eld i spisen är det lika bra att passa på att baka så mycket som möjligt och då underlättar det att vara några stycken. Ofta har det sett ut så här i bakstugan: En man, kanske fadern, sköter elden och gräddningen, medans kvinnor och barn sköter utbakning av kakorna. Just Klädesholmen är känd för sina superdupergoda kagebröd! Alla vill ha dem och ingen kan motstå dem! Finns inget bättre än nygräddad holmekaga med smör och en ostbit!

Sen så går även flickor och kvinnor från Klädesholmen under namnet holmekager. Samma här; alla vill ha oss och ingen kan motstå oss. Vi är helt enkelt för goda ;-)

I våras när jag först kom hit till Shanghai för att bo här så blev jag en dag akut sugen på holmekager. Men var hittar man det här?? Jag tänkte att jag får helt enkelt baka egna kager men utan ugn är det svårt. Hm, men jag har ju en gasspis tänkte jag. Satte en deg på medhavd torrjäst från Sverige och fram med stekpannan på gasspisen. Jag gräddade små miniholmekager och de blev faktiskt riktigt goda!! Nu har jag fått en ugn här så inom en snar framtid ska jag pröva att grädda kager i den. Det kan ju dock aldrig bli äkta holmekaga eftersom det inte är över öppen eld men det närmaste man kan komma iallafall. En holmekaga som bakar holmekager!

Kommentarer

Postat av: Helen

Publicerad 2009-08-19 19:49:01

och jag är en kaffeböna som maler eget kaffe ibland...

Postat av: katarina

Publicerad 2009-08-21 08:07:11

Då passar vi bra ihop Helen, för kaffe o kaka är ju aldrig fel ;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela