holmekagan

svettiga onsdag

Publicerad 2009-08-26 13:52:27 i Holmekagan goes Shanghai,

Imorse blev jag väckt av att det knackade på dörren. Jag gick och öppnade och utanför stod en dam och hon började säga något på kinesiska. Jag förstod naturligtvis ingenting men hon bara pratade på. Till slut så förstod jag att hon ville komma in i lägenheten och titta på något. Hon gick då till köket och sen ut på den lilla balkongen där. Då förstod jag - hon skulle läsa av gasmätaren!! Ja, man är ganska så lost när man inte förstår ett språk men detta var ju en bagatell som ändå gick lätt att ordna.
Nåväl, efter frukost och lite pysslande bestämde jag och John oss för att trotsa värmen och ge oss ut på sight-seeing. Även om det är fruktansvärt varmt så blir jag ändå trött på att bara sitte inne. Det är ju så spännande att bara ge sig ut här, det händer hela tiden saker omkring en, mycket liv och rörelse. Men Gud så svettigt det var Jag undrar hur mycket man kan svettas egentligen? Idag var som att ha gått på flera gympapass samtidigt. Efter några gator upp och ner var vi tvungna att gå in på ett köpcenter och andas lite AC:luft,,, så det blev lite shopping idag också,,,
Sen åt vi lunch och drack goda svalkande drinkar. När vi kom hem hade städpatrullen varit här och lägenheten doftade gott och var nystädad! Hur lyxigt som helst!

Idag är det föresten Alla hjärtans dag här i Kina, deras egen sådan dag som heter Qixi på kinesiska. Då ger man tex blommor till varandra och firar Qixi Festival. I Shanghai Daily kunde jag idag läsa om 79-åriga Han som gav en jättebukett med röda rosor till sin 99-åriga fru Zheng. Det var en så fin bild på dem i tidningen också! Länge leve kärleken!
Qixi kommer ifrån en kinesisk saga som handlar om en gudinna och en man. De blev tvingade att leva isär för deras kärlek ansågs bryta mot reglerna och de kunde endast träffas en gång om året. Den sjunde dagen i den sjunde månaden i den kinesiska månkalendern, som alltså infaller idag. 


På lunchstället hade vi fin utsikt över Xujiahuipark,

och den stora Zhaojiabangroad.



Läskande dryck i värmen,,,


,,som jag glatt sörplade i mig!

Och så blev det som sagt lite shopping idag också daaaa,,,,,,,,

bl.a denna söta babydress till en på Håkans jobb

åsså nåt till den ömma modern, alltså jag!

Efter denna "jobbiga" dag så orkade jag inte laga nån middag ikväll och eftersom det bara är jag hemma ikväll, Håkan är ju i Kumming eller vad det nu heter och John är ute med en kompis, så blev det varma mackor. Exklusivt tillgade i den nya ugnen!!



 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-08-28 19:54:04

Vilken söt, liten kinesisk saga! De är allt lite romantiska i Kina med ;)

Och du svettas i värmen. Är det välplanerat av han däruppe tycker du, att du som har mer ont av värmen än t.ex. jag bor där och jag bor här??

Jag svettas mest vid tanken på att börja jobba på måndag :(. Så mycket annat kul man kan syssla med. Idag har R o jag varit ute på shoppingrunda, köpt paddeljacka (aldrig i livet köpt en så dyr jacka förut!)m.m.

Ha det bäst!

Kram

Lin



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela