holmekagan

helgen

Publicerad 2009-08-30 13:49:45 i Holmekagan goes Shanghai,

I fredags blev det brödbak i ugnen! Tänk att en så självklar sak som att kunna baka bröd hemma kan bli så stort här! I våras fick jag grädda bröden i stekpannan, nu kan jag alltså grädda dem i min nya lilla ugn. Kul att kunna baka tex lussekatter och sånt när julen närmar sig!


Efter baket var det dags att gå med John till frisören. Han blev mycket nöjd. För endast ca 70 svenska kronor fick han både hårtvätt, huvud, nack och ryggmassage, klipp och fön. Dit ska jag också gå nån dag.


Senare framåt kvällen gick jag och Håkan ut på restaurang och åt världens supergodaste middag.På restaurangen jobbade en tjej som bott i Sverige i några år och därför kunde prata lite svenska. Hon tyckte naturligtvis att det var jättekul att vi var där och hon fick öva på sin svenska igen.

Oljemålning på restaurangens toadörr!!



På lördagen var vi riktiga turister och åkte och trängdes med alla andra vid Yuyuan garden. Ett stort område med byggnader i traditionell kinesisk stil, matställen, massa turister och massa, massa försäljare som vill sälja allt möjligt till en. Men där finns också en jättefin trädgård och den var vårt huvudsakliga mål. Där inne var det inte lika mycket människor och faktiskt riktigt lugnt och fridfullt på sina ställen.





Idag gick vi upp tidigt och begav oss till tygmarknaden för att låta sy upp skjortor till en vän hemma i Sverige. Efter en tuff "förhandling" fick vi 7 skjortor till ett mycket bra pris. Nästa vecka ska vi beskåda det spännande resultatet. Sen promenerade vi runt för att leta efter en skomakare som kunde laga Johns favvo-skor, ett par i mitt tycke utslitna Converse som lika gärna kunnat gå till tippen. Men som sagt, John älskar dem och vil ha dem ett tag till. Vi hamnade i några mycket fattiga kvarter med gamla slitna hus som knappt hängde ihop. Och vi fann en skomakare som omsorgsfullt lappade ihop skorna. Vi utgjorde nog en ovanlig syn i dessa kvarter och människor tittade nyfiket på oss men skorna blev bra och John var nöjd.



Efter en god måltid på en fräck nudelrestaurang åkte vi för att köpa varsin cykel. Men oj, oj, så läskigt att cykla hem sen i den hetsiga trafiken här. Man måste verkligen vara tuff och följa med strömmen. Det går inte att vara för försiktig här inte,,,, hujedamej.




Min fräcka Giant!!

Kommentarer

Postat av: Linda W

Publicerad 2009-08-31 03:02:22

Oj, vad goda bröden ser ut!!

Postat av: katarina

Publicerad 2009-08-31 04:47:25

Du får komma hit och smaka!

Postat av: Britta

Publicerad 2009-09-01 21:37:56

Nu har jag uppdaterat mig om ditt nya liv, du är verkligen en duktig skribent. Härligt att se att vi roar oss med samma sak på helgen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela