holmekagan

framme i shanghai igen!

Publicerad 2009-08-13 11:37:02 i Holmekagan goes Shanghai,

Efter ett jobbigt avsked av dottern lyfte alltså planet 12.50 från Landvetter i tisdags. Väl framme på Arlanda hade jag och sonen drygt 5 timmar att slå hål på. Flyget till Bejjing skulle gå 19.00. Vi tog det mycket lugnt, shoppade vin och godis i taxfreen och åt en jättegod middag på O'Learys. Sen blir man ju lite trött av allt väntande så medans jag sa åt sonen att hålla koll på vårt handbagage så tog jag en tupplur. Jag somnade in väldigt gott och någonstans långt bak i mina drömmar måste jag ha hört ordet "boarding" och börjat vakna igen. Med ett ryck for jag upp och hör de säga i högtalarna: Sista utrop för boarding till Bejjing". Herregud, och där sitter sonen i godan ro och smsar till kompisar och har inte hört någonting. Snabbt som bara den fick vi bege oss till passkontrollen och vår gate. Då kom nästa grej. Mitt pass är tydligen på upphällningen - första sidan är trasig i ena kanten och sånt går inte att komma med till Kina! Vid boardingen säger den vänlige mannen att "detta måste Air-Chinas represenatant ta en titt på. Då blev jag orolig,,, Men representanten sa att det var ok, "just be very careful".  8-timmarsflygningen till Bejjing gick mycket bra och väl där blev det förutom sedvanlig passkontroll även svininfluensakontroll. Men vi visade tydligen inga tecken på sjukdom för vi fick passera! Eftersom vi sen skulle vidare till Shanghai och flyga inrikes fick vi först checka ut vårt bagage och sen checka in det igen. Jag var lite orolig att de skulle upptäcka de insmugglade puritanpotatisarna men det verkade också gå bra. 
Det kändes lite pirrigt när vi var framme i Shanghai och visste att nu snart får vi träffa make/pappa igen!! Och där stod han och det blev kramar förstås:-)
Shanghailuften slog emot oss som ett våtvarmt omslag. Sonen var trött och kunde nog inte riktigt fatta att vi äntligen var framme, men det var vi ju! Och Billy, vår chaufför sa "Welcome Calina". Då visste jag att jag garanterat var här igen för det är ingen annan som kallar mig för Calina.
När vi kom hem till lägenheten blev det vila och sen en god hemlagad middag av maken. Och det supergoda riset som jag saknat så! Varför finns inte sånt gott ris i Sverige??



Medical exam for foreigeners.

Idag har jag varit med sonen på medicalexamination, samma löpandebandetprocedur som jag och maken fick

genomgå i våras. Men så effektivt! De hinner med att undersöka några stycken på en timma kan jag säga.
Resten av dagen har gått åt till att installera oss i lägenheten och vila, vila, vila. Har varit supertrötta efter resan...

Imorgon kommer containern med bla möbler och annat smått och gott från Sverige. Det blir nog jobbigt att packa upp allting men också roligt!!

Skönt att John också är här nu!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-08-13 16:52:22

Hej där! Roligt att vi på något sätt ändå kan fortsätta kontakten trots att kineserna på toppen gör att dom kan för att hindra... Hoppas du nu tänker på ryggen när du kånkar på möbler å annat som kommer till er från oss på andra sidan. Jag har jobbat i sommar norge, nästan dagligen sedan i juni men nu senaste helgen var det slut för denna period.Har ju köpt tillbaka mitt hus på Orust och med halvtidslönen från U-hälsan så lär man få fogden efter sig fortare än kvikck om man inte finner en till möjlighet till annan försörjning. Å det har jag ju nu gjort. Blir nog några vändor till där framöver, trivs bra så det är ju inte enbart för pengar jag gör detta. Hur är det, har du skype? Är en möjlighet att ringa gratis. Men kanske har detta också stoppats!? Skriver mer framöver, nu skall jag till S-sund. 2 st blev mördade(skjutna) i Stora Höga härom dagen så när man numera skall över Skåpesundsbron så gäller skottsäker väst. Får prata med Tobbe på jobbet så att jag får den kostnaden betald av kommunen, inte råd annars. Massa kramar från mig och min katt Honda.

Postat av: Ellinor Hjellset

Publicerad 2009-08-13 20:06:28

Hei.

Da er dere på plass der nede. Sikkert godt å ha med seg John. Bra at vi kan gå inn her og være misunnelig på dere heldige som får oppleve dette. Spennend. Glede meg til å følge dere på bloggen.

Klem fra Ellinor

Postat av: katarina

Publicerad 2009-08-14 11:41:29

ja, vad är det som händer i Stora Höga egentligen?!

Här i Shanghai sker också mord minsann. Läste igår om en kvinna som mördat sin man, först la hon sömnpiller i hans mat och sedan ströp hon honom. Så kan man också göra men det tar ju lite längre tid än att bara plocka fram geväret,,,



Postat av: Gunnsan

Publicerad 2009-08-17 22:32:20

Hej igen!

Första dagen på jobbet efter semestern, är helt sluuuuuuut! I hate these mondays, när vi måste var tillgängliga till 18.00

Och vet att att det finns fler än jag,så på facebook att Agge(barnmorskan) varit inne å beklagat sig om det samma. Så vi sitter och ojar i stereo, på var sin sida av korridoren på U-hälsan. Har ju egentligen inte varit ledig i sommar, jobbat i Oslo vilket har varit roligt och delvis tungt. Men skall nu vara ledig i någon vecka å så bär det iväg igen, men bara helger, precis som förr. Den 24/8 så börjar, eller skall jag kanske säga fortsätter jag KBT:n i örebro igen, har ju med ekonomiatt göra och det får ta den tid det vill, kan ju inte köra slut på mig. Skall iaf bli skoj. Ha det så bra, njut av din/er tid och kom ihåg att det alltid finne en väg tillbaka.

Massa kramar från oss här på "ovansidan"

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela