holmekagan

de e måndag morgon!

Publicerad 2009-08-17 16:25:24 i Holmekagan goes Shanghai,

Sovmorgon, så skönt!! Är fortfarande lite trött efter den långa flygresan och då är det är det toppen att kunna ta sig en rejäl sovmorgon och inte behöva bekymra sig över tider att passa m.m. Jag och John planerar att ta en tur ut på stan idag. Jag vill gärna visa honom runt här i området. Det småregnar men tempen ska stiga till 35 grader idag,,,huja!
AC:n är tillfälligt reparerad men nya reparatörer kommer imorgon,,får se hur detta slutar.

Igår blev det fest på de insmugglade puritanpotatisarna! Mums vad gott. Gladast blev väl Håkan som inte ätit svensk poatis på några veckor.

ett puritankok!

 

Kommentarer

Postat av: Lena

Publicerad 2009-08-17 17:23:16

Får man inte ha potatis i Kina?? Är det ris för hela slanten? Inga andra av våra rotfrukter heller?

Här i Lappland har jag fått tag på mandelpotatis, gudagott! Återstår att se om jag klarar av att koka den. Den ska väl egentligen bara sjudas.

Och idag har fjällen bjudit på kanonväder. Jag har legat ensam på badplatsen i flera timmar. Det tycks aldrig bli en vana för folket här att gå till stranden.

Hur gör kineserna? Badar de och njuter av solen eller går de helst undan i skuggan?

Få man ha bikini i Kina?

Jaja, lite konstiga frågor kanske (vem har bikini;))fast man undrar ju.

Ha det bara fint!

Kram

Lin

Postat av: Sandra

Publicerad 2009-08-17 22:17:08

Hej vännen!

Jag hoppas du har det bra, det ser jättemysigt ut i er lägenhet, nästan lite höstligt,,,mmen ni har säkert varmt. Du måste väl snart få klippkort på IKEA???? Vi hörs snart kram S, ps. Ett av mina bästa minnen av sommaren 2009 är när vi var på Kungälvs fästning.......vilken Taxi resa krama Håkan från mig,,,

Postat av: katarina

Publicerad 2009-08-18 04:58:01

Lin, jag har sett att dom säljer både baddräkter och bikinis här men just i Shanghai finns ju inga badstränder eller dylikt. Har du pool så ligger du väl där och solar antar jag men kineserna vill helst inte bli solbrända. De går med paraply som skydd för solen och de använder krämer som gör huden vit,,,hm. Tvärtom mot oss alltså. Vitkräm istället för brunkräm.

Visst finns här potatis och den är helt OK. Här finns många andra sorters rotfrukter också men jag har inte hunnit pröva ännu. Det som är totalt förbjudet är att införa grödor och växter från andra länder till Kina. Iallafall illegalt som jag gjorde,,,

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela