holmekagan

I live in Shanghai!!

Publicerad 2010-07-11 18:35:01 i Sommaren 2010,

idag när jag var vakt på Sillebua så kom det två kineser, ett ungt par, på besök och jag kom på mig själv med att bli mycket glad. Det är som om jag ser på kineser på ett annat sätt nu, de är ju liksom mina nya "landsmän". Jag sa "Ni Hao" och de blev glada förstås och sa "Ni Hao" tillbaks. Det var nästan så att jag ville säga "Er shi Kwai" när de frågade vad inträdet kostade men jag knep. Jag frågade var nånstans i Kina de kom från och det visade sig att de kom från en mindre stad utanför Shanghai. Men vilket sammanträffande "I live in Shanghai" sa jag och de tittade förvånat på mig och tänkte nog att hon måste vara knäpp. Men så förklarade jag och vi pratade lite och de gick sen runt och tittade och läste om Klädesholmens sillhistoria. De skojade om att museet förutom ett informationsblad på engelska och tyska, även borde ha ett kinesiskt. Javisst, och det kan ju jag försöka knåpa ihop när jag bott ytterligare ett par år i Shanghai,,,kanske inte,,,

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela