holmekagan

obama is coming to town! and why pyjamas?

Publicerad 2009-11-12 04:49:23 i Holmekagan goes Shanghai,

the president of the United states, mr Obama, kommer alltså hit till Shanghai inom de närmaste dagarna. Han ska först till Singapore men kommer även att stanna till här och i Beijing. Tänk om man får syn på honom, vad kul! Men han kommer väl att ha fullt upp med att sitta på en massa tråkiga möten och snacka om ekonomi, världshandel, miljö och sånt,,,
En annan "viktig" fråga som jag läst om i dagstidningen här handlar om pyjamasens vara eller icke vara. Det är nämligen så att Shanghaineserna tycker om att gå ut i pyjamas, när de ska handla mat, gå till posten etc. Man ser det dagligen, folk som går i pyjamas mitt på blanka dan. Jag har t.om sett en dam i pyjamas och högklackat och det såg mycket lustigt ut. Min tanke har varit att de tycker väl det är bekvämt eller så är de bara lata och inte orkar klä om. Men så läste jag denna artikel om pyjamas och där stod att de som bestämmer i stan, typ kommunen, tycker att det ser lite skämmigt ut när folk springer omkring i pyjamas på gatorna. Det passar inte ihop med Shanghais image av en modern och internationell stad och det har därför pratats om att förbjuda det!! Ja, det kan ju låta konstigt, folk får väl ha på sig vad de vill. Det är ju ändå heltäckande pyjamas vi snackar om med lång ärm och långa ben och enligt mig väcker pyjamasen i sig ingen anstöt.
Men detta med pyjamas går långt bak i tiden och är en tradition. Förr ansågs det fint att kunna visa att man faktiskt hade råd med en pyjamas och en tant de hade intervjuat sa så här " Jag har på mig pyjamas när jag går till marknaden så att handlarna ska se att jag bor i området och inte försöka lura mig på pengar".

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-11-15 16:41:58

HEJJJ



hotmail eller fqcebook fungerqr inte men nuar jag iaf i burkina faso: allt e bra. Men kan du be papppa forq over typ 2000 fran mitt e sparkonto till lonekontot? pengarna borjqr sina:



imorgon aker vi till mali: take care: massa kramar till er

Postat av: mamma

Publicerad 2009-11-16 04:48:34

Åh, så roligt att höra ifrån dig!!! Vi ordnar det med pengarna, oroa dig inte. Många kramar från oss alla <3 <3 <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela