holmekagan

Guilin 21 - 25/11-2009

Publicerad 2009-11-26 15:14:57 i Holmekagan goes Shanghai,

Lördag
Klockan 8 lyfte planet från Hongqiao airport i Shanghai för att ta oss till Guilin. Vi kom fram vid 10.30 och tog sen en taxi till hotellet. Håkan hade slagit på stort och bokat in oss på 5-stjärniga Sheraton. Är det 20-årig bröllopsdag så är det! Efter lunch på hotellet begav vi oss ut på stan och besökte den vackra parken Seven Star park. Det var underbart att bara strosa omkring i den harmoniska omgivningen och titta på folk. Middag intogs på hotellet tillsammans med ett gäng överförfriskade men mycket glada kineser och kvällen avslutades med en drink i pianobaren. En bra start på vår bröllopsresa!

Jag funderar på att ta mig ett dopp i poolen. Tyvärr var vattnet iskallt!!

Håkan vid hotellets trädgård

Seven Star park

Söndag
Klockan 9 kom vår guide och chaufför för dagen, Bluemoon, och hämtade oss. Ja, hon kallade sig faktiskt så. Bluemoon pratade hyfsat bra engelska och körde oss upp i bergen till de berömda risfälten. Vilka vidder, vilken natur! Helt fantastiskt! Det blev en dag med många intryck och möten med intressanta människor.
När vi var på väg tillbaks till Guilin igen stannade vi till vid en tefarm och fick en exklusiv rundvandring och teprovning. Efter denna dag var vi ganska så utmattade och somnade som två små grisar.

På väg upp för bergen som kantades av risfält. Det var riktigt svettigt att gå upp för alla trappor men kvinnan brevid mig var smidig som en bergsget och varken svettig eller andfådd...

The ricefields at Longji!

Uppe på toppen!           Mums!                Bambukykling!

I byn där kvinnorna, efter att de gift sig, slutar att klippa håret. Vissa har hår som sträcker sig ner till fötterna. Här syns en av kvinnorna som har håret uppsatt som en turban.

Håruppvisning!

San jie teafarm.            Teprovning.

Måndag
Ännu en dag med Bluemoon som chaufför och nu gick färden till Zhuijang, en liten by söder om Guilin. Nu var det dags för en tur på floden Li. Efter en något kylig morgon steg temperaturen allt eftersom och under dagen kröp den över 20-strecket. Kristallklart vatten och höga gröna sockertoppsberg omgav oss denna dag. Vi bara häpnade över hur vackert där var.
Efter ca 2,5 timme på floden kom vi fram till byn Xingping. Där mötte en man upp och tog oss med sin ihopsnickrade variant av moped/bil till Bluemoon som väntade lite längre bort. Vägarna fram till floden var nämligen ej framkomliga för några större fordon och den lilla turen med vår man var minst sagt hoppig!!
Vi åt lunch på en uteservering i Yangshuo och jag kände hur mitt ansikte började hetta efter en hel dag i solen. Hade naturligtvis glömt både solkräm och keps. Bluemoon sa att mitt ansikte var vackert, "like an apple". Hm, höll inte riktigt med henne,,
På kvällen när vi var tillbaks i Guilin gick vi och tog oss varsin helkropps massage. Gott att varva ner efter ännu en minnesvärd dag.

En "flott" tur på Li river!

Kaptenen!

"Kalla den himlajorden eller änglamarken om du vill"

Strandhugg

Tisdag
Vår bröllopsdag! Den 24 november 1989 gifte vi oss hemligt i Sibräcka församlingsgård. Ingen visste någonting förrän dagen efter då annonsen stod i G-P. Gissa om många blev chockade/förvånade/arga/glada m.m.
Inte visste vi då att vi 20 år senare skulle befinna oss i Kina!
Nåväl, denna dag tillbringade vi i Guilin. Efter en stadig hotellfrukost gick vi ut på stan. Först längs strandpromenaden och sen till Solitary Beauty park. En härlig sommardag som jag ville skulle vara för evigt. På kvällen blev det romantisk middag på hotellet och jag fick ett jättefint guldhalsband av Håkan <3 <3 <3

Hotellpersonalen överraskade oss med extra fin bäddning och tårta! De hade t.om lagt till att vi varit gifta i 25!! år :-)

Onsdag
Hemfärd! Vi hann inte så mycket mer än att äta frukost och checka ut idag innan det var dags att åka till flygplatsen. Kom tillbaks till Shanghai vid 17-tiden. Jag känner mig mycket nöjd med denna resa och skulle gärna åka tillbaks till Guilin. Där var fint och kändes mer avslappnat än i Shanghai. Men det är klart, det är ju en betydligt mindre stad också, endast 800.000 tusen invånare.