holmekagan

blogga eller ej?

Publicerad 2009-11-09 07:09:36 i Holmekagan goes Shanghai,

Jag har kommit på att jag är ganska så dålig på att uppdatera min blogg. Jag skapade ju den i somras innan jag skulle åka hit till Shanghai igen eftersom Facebook är blockat här och jag ville på något sätt att Ni därhemma i Sverige skulle få ta del av mitt liv här. Men nu har det visat sig att det går att komma in på Fb ändå och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Ibland känns det som om jag skriver om samma saker både på bloggen och Fb även om jag kan skriva mer utförligt här. Fast jag behåller nog bloggen ett tag till ändå,, Eller vad tycker Ni, mina läsare?

Idag är det måndag igen och vädret är mulet och grått fast det är varmt, ca 20 grader. John har cyklat iväg till skolan som han just nu är lite less på. Denna veckan är det dessutom midterm-examtest och han är nog lite orolig för hur det kommer att gå. Kinesiska är svårt att lära sig. Jag har själv kollat upp ett par olika kurser för det kan vara kul att ändå lära sig lite kinesiska men det blir inte förrän till januari isåfall.

Håkan kom hem från Hainan igår kväll och det verkar vara ett fint ställe. Hainan är en ö i södra Kina och är ett stort semestermål för många kineser. Det var även mycket ryssar där tydligen. Det bästa är att man kan bada i havet där. När jag tittade på fotona som Håkan tagit så såg ju faktiskt vattnet riktigt blått ut! och det är det minsta man kan säga om havet här utanför Shangahi, ojoj,
Hela Shanghai är en väldigt "skitig" stad faktiskt. Jag vet inte var all skit kommer ifrån men det är väl alla bilar och allt byggdamm antagligen. Om jag tex torkar av balkongräcket på morgonen så dröjer det inte många timmar förrän det ligger ett lager av smuts på det igen. Och drar man med fingret så blir man svart!! Likadant är det med de växter jag har stående på balkongen. Om jag sprayar vatten på bladen så droppar det ner svarta fläckar på balkonggolvet. Det är inte klokt!! Och all denna skit går man dessutom och andas in här. Jag hörde om en idrottare som bott här i stan i 4 år och sen gjorde han en lungröntgen. Då sa läkaren till honom att han bör sluta med cigaretterna för hans lungor såg inte bra ut. Men han rökte ju inte!! Jaja, man får inte tänka på sånt här men lite otäckt är det. En annan är ju van vid frisk och ren havsluft.

´

John pluggar!

Kommentarer

Postat av: Hans

Publicerad 2009-11-09 12:59:15

Hej på dig.

FORTSÄTT BLOGGA !!!!!! Jag o Britta som är med i klubben "våga vägra facebook" vill också veta vad som händer.

Kom hem från jobbet igår kväll o årets förkylning bröt ut direkt.....

Har dock ej fått någon gris knorr ännu så man skall inte klaga.

Ha det så gott allihopa.



Hans

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-11-09 18:55:53

Hej Kata!

Jag håller med föregående talare ;)Fb och bloggen är liksom olika saker. Det är kul med fb o de kortisar man ser där, men detta är på ett annat vis. Det blir mer sammanhängande här.

Oroa dig inte för luften! Ungefär sådär hade jag det på balkongen i Stenungsund, när jag bodde där. Tyckte att allt var svart mest hela tiden.

Du kommer ju hem till holmen sen igen o kan rensa ur lungorna så mycket du orkar!

Ha det fint!

Lin

Postat av: Katarina

Publicerad 2009-11-10 05:17:50

Hur kunde jag glömma mina kära vänner som inte är med i Facebook! Nu är det inget snack om saken längre - bloggen blir kvar!!!

Postat av: Linda W

Publicerad 2009-11-10 08:35:18

Klart du ska fortsätta blogga..Även om man själv tycker man skriver om samma saker, tycker de som är hemma att det är jättekul att läsa!! Jag läser ju också din blogg...:-)

Postat av: Pia Jedborg

Publicerad 2009-11-17 08:58:57

Hej Katarina!

Måste säga att du har en jätte fin o trevlig blogg här och jag är imponerad av dina fina bilder och allt du skriver - vi är nog många som vill att du ska fortsätta med detta! : )

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela