holmekagan

Ett glatt återseende!

Publicerad 2013-09-02 14:09:00 i Holmekagan goes Cologne,

 
Helgen spenderades i London. Vi åkte tidigt på fredag morgon med German Wings. Väl framme åkte Håkan direkt till Akzo Nobels londonkontor för att snacka med sin chef medans jag tog tunnelbanan in till city. Hade tur när jag kom till hotellet (Bloomsbury Holiday Inn) och vårt rum redan var färdigt så jag kunde checka in! 
Alltid skönt att kunna göra iordning sig lite innan man ger sig ut på stan. 
London bjöd på strålande sol och varmt väder hela helgen så den medhavda jackan var inte att tänka på. Jag var först lite rädd att London skulle ha förändrats väldigt mycket, att jag inte skulle känna igen mig alls. Det var ju trots allt nästan 20 år sen sist jag var där! Men jag blev inte besviken för det kändes nästan som att komma hem. Nåja, iallafall som att komma tillbaka till min ungdoms stad och så härligt att kunna förstå allt vad folk säger och även kunna göra sig förstådd tillbaka! Freedom säger jag bara!! 
Visst, allt var inte sig likt. Nya byggnader har tillkommit och Carnaby street hade fått en otrolig upprustning. Inte lika mysigt längre men ändå. Brittish museum däremot stod där som den pampiga byggnad den alltid varit. Och döm om min förvåning när jag råkade gå förbi en glassbil och de sålde 99 Flake! En favoritglass från 80-talet som jag aldrig trodde jag skulle få smaka igen. 
 
Ja, det blev en hel del promenerande längs gatorna och tittande i affärerna. Ett par tunasandwishes fick bli min lunch. Nostalgi! När jag framåt eftermiddagen tog en kaffe på Starbucks och satt och spanade ut mot Oxford street fick jag nästan nypa mig i armen. Ja,jag är här igen!
 
När Håkan kom tillbaka på kvällen gick vi till en liten mysig italiensk restaurang på Marchmont street. 
 
Frukosten på hotellet var väl tilltagen. Inte bara toast, tea and juice utan även yogurt, färsk frukt, bacon o ägg m.m så vi åt rejält och gav oss sen ut på Londons gator. Vårt första mål var St.Pauls katedralen och sen gick vi ner till Themsen och vandrade längs kanalen in mot city igen. Vi såg London eye, Westminster Abbey, Big Ben, 10 Downing street, Churchill War rooms och en massa annat, vek av på Regent street upp mot Piccadilly circus och sen in på smågatorna i Soho. Stannade till och tog ett glas vin vid Marketplace, vandrade åter längs Oxford street och vek av på Southampton row och dags för afternoon tea på Hilton. Gottgottigottgott! 
Sen var vi så mätta och trötta så vi var tvungna att gå till hotellet och vila en stund. Men bara en stund för vi längtade snart ut till folkvimlet igen. Tänk att det kan vara så underbart att bara strosa runt i en stad och titta på allt som händer omkring en! Bara insupa atmosfären som det brukar kallas. 
Middagen denna kväll blev på en pub. Det kunde vi ju bara inte missa! Jag tänkte länge om jag skulle joina Håkan och dricka öl men nej, det blev ändå vin till slut. Känns ju lite dumt att inte ta sig en pint när man är i England men, men, är man ingen öldrickare så är man inte. Fish and chips blev det iallafall! 
 
Söndag och redan dags att åka hem igen, buuh. Men vi hann med en liten prommis och shopping innan det var dags att bege sig ut till Heathrow och flyget tillbaka till Köln. 
Tack London! Du var dig lik och jag kommer gärna igen! Trots den storstad du är känns du ändå lagom stor och vänlig. Me like! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela