holmekagan

back in the city

Publicerad 2011-09-22 16:26:40 i Holmekagan goes Shanghai,

idag var det dags för mahjong hos Ingrid. Jag tog en promenad bort till henne och gick längs gator jag gått på många gånger förr. Först en bit på Huashan, sen höger in på Guangyuan för att strax ta vänster in på Tianping. I den stora korsningen vid Huaihai road tog jag sen av på Wukang road och följde den ända tills det var dags att återigen ta höger in på Huashan road. Huashan road är en väääldigt lång gata men för att komma till Ingrid är det både snabbare och mysigare att kryssa längs smågatorna. Jag älskar att gå på dessa så typiska shanghaigator med sitt myllrande gatuliv. Längs de skuggande platanerna(träd) trängs alla dessa människor och många lever sitt liv praktiskt taget mitt på gatan. Inte så att de bor på gatan men mycket av vardagslivet sker där - en kyckling styckas, man köper grönsaker från sin närmsta grönsakshandlare, man lagar sin cykel eller moped, man äter, diskar sin disk och framför allt - hänger sin tvätt! Är det något jag kommer att ha med mig som en slags urbild för Shanghai så är det just all denna tvätt som hänger på tork överallt. Ibland kan man tro att det börjar regna, man känner några vattendroppar mot sitt huvud men oftast är det bara nytvättade kläder som hängts ut på tork från ett fönster ovanför där man går.




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela