holmekagan

guten tag Köln!

Publicerad 2011-11-04 21:16:00 i Holmekagan goes Cologne,

efter att ha rest hela onsdagen hamnade jag till slut i Köln. Spårvagn, flygbuss, flygplan, tåg och slutligen bil. Tänk ändå vad alla dessa transportmedel gjort för oss människor, att vi kan färdas på detta sätt över vår jord.
Framme på hotell Regent stupade jag i säng och sov som en stock ända fram till morgonen då det var dags för nya bestyr. Registrering på närmsta kommunkontor, öpnna bankkonto på Postbank, gå till skattekontoret, åka till lägenheten och möta upp hyresvärden och få nycklarna. Dagen avslutades med en god middag på en thailändsk restaurang.
Idag har Håkan jobbat och jag har sightseeat lite på egen hand. Tog spårvagnen in till Heumarkt, typ gamla stan, och vandrade runt där lite och åt lunch. Kunde faktiskt sitta ute idag i solskenet. Det var härligt. Fick också hjälpa en tysk som frågade efter vägen till Haubtbahnhof( centralstationen) och tänk - jag förstod vad han sa och visste var Haubtbahnhof låg och kunde peka vart han skulle gå! Det hade jag inte trott om mig själv.
Imorgon blir det en tur till IKEA för att handla olika saker till lägenheten och så ska vi väl hinna med lite lördagsmys också hoppas jag!


utsikt från balkongen i vår lägenhet.


håkan och Bärbel. Bärbel jobbar på en relocationfirma och hjälper oss med olika saker.


kölnerdomen.


4711 - farmors favoritparfym när det begav sig. Inte visste jag att den kom från Köln!

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela