holmekagan

kulturlördag

Publicerad 2011-03-20 11:29:47 i Holmekagan goes Shanghai,

Jag och Håkan var med på en guidad vandring i det stora konstnärsområdet vid Moganshan lu, även kallat M50.
Det var mycket intressant, många fina gallerier med allehanda konstverk och utställningar. Hit går jag gärna igen!  Guiden berättade bla om hur det var att vara konstnär i Kina under kulturrevolutionen. Flera konstnärer fick inte utöva sin talang utan fick arbeta som tex bönder istället. Andra fick bara göra politisk propagandakonst. Idag är konstnärerna i Kina betydligt friare och nästan allt är tillåtet. Så länge man inte gör narr av någon sittande politisk ledare. Mycket av konsten vi såg var samhällskritisk men med viss finess.


Spencer Dodington - påläst kille som bott i Shanghai sen -95 och kan det mesta om stan.








På kvällen gick vi till Shanghai City Theatre och såg baletten Svansjön. Det var andra gången jag såg en balettföreställning och även om det ibland ser lite töntigt ut med alla trikåer och ballerinakjolar så är jag grymt imponerad av dessa duktiga dansare. Man förstår att mycket blod, svett och tårar ligger bakom varje steg.
Jag tror att det var en ganska så klassisk uppsättning av Svansjön som vi såg. Mycket vackert och Tjajkovskijs musik är ju bara så mäktig och gripande!


i väntan på att dansen ska börja!

Shanghaiballetswanlakephotopolaroidwb
bild lånad från brenningstall.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela