holmekagan

Jingdezhen del 1.

Publicerad 2011-03-12 08:14:12 i Holmekagan goes Shanghai,

i veckan som gått har jag och några kompisar besökt porslinsstaden Jingdezhen som ligger i Jiangxiprovinsen. Sydväst om Shanghai och det tar 1 timma med flyg. Jingdezhen är känd för sin tillverkning av porslin och keramik och ett porslin som är populärt bland utlänningar tillverkas här, Spin. Spin går tyvärr ej att köpa i Jingdezhen utan bara i butikerna i Shanghai och Beijing vilket vi tyckte var synd. Men där fanns ju HUR mycket annat porslin att köpa! Vart man än rörde sig i stan så möttes man av porslin, porslin, porslin. T.om lyktstolparna var klädda i porslin. Vi hade iallafall 2 härliga dagar med mycket goa skratt och en massa spännande upptäcktsfärder. Vi mötte glada och hjälpsamma människor och resan kan bara sammanfattas med 1 ord - Lyckad!!


erica och Ingrid


våren stod i full blom!




rundvandring på The Pottery Workshop


kulram i porslin, ca 1,5 gånger 2,5 meter.


brännugn






framför en kanin gjord av porslinstallrikar.


lyktstolpe i porslin!





Kommentarer

Postat av: Anna-Lena

Publicerad 2011-03-17 16:32:16

Hej Katarina,



Det ser ju så mysigt ut! Önskar jag kunde varit med! Nästa gång, kanske...

Postat av: Katarina

Publicerad 2011-03-19 04:45:34

Ja, det var en fin resa! Kul att komma till en riktigt "kinesisk" stad också. Vi var garanterat de enda utlänningarna och vissa glodde så de höll på att tappa hakan men vilken vänlighet vi mötte!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela