holmekagan

dubbelfyra

Publicerad 2011-04-05 14:19:54 i Holmekagan goes Shanghai,

Då har man fyllt år igen. Blivit ett år äldre (och några hårstrån gråare och rynkor rynkigare...)Känns inte längesen jag fyllde 40 och nu har det faktiskt gått hela fyra år. Minns den otroligt roliga festen jag hade för släkt och vänner. Vilken kväll! Håhåjaja, det är verkligen så att åren går fortare ju äldre man blir. Eller, det känns så iallafall.
I Kina är den största högtidsdagen den dagen man fyller 60. De tolv djurtecknen i den kinesiska djurkretsen sammanfaller med de tolv jordiska grenarna i den kinesiska bondekalendern som består av en 60-årig cykel. Under denna cykel kommer man fram till sitt årsdjur fem gånger. Dessutom vävs de fem elementen (wuxing) in: trä (mu), eld (huo), jord (tu), metall (jin) och vatten ( shui). Själv är jag  eldget!

Get eller fårmänniskor är milda som "lamm", anpassningsbara, medlidsamma och även lite blyga. Samtidigt kan de vara pessimistiska, lata och lätt konfunderade. De bekymrar sig för det allra minsta men glömmer lätt vad det var som bekymrade dem. De anses ha god smak och är ytterst konstnärliga och kreativa: många konstnärer, målare och designers är getter. Getter (som är riktiga trygghetssökare) kommer bäst överens med andra gårdsdjur: Hästen, Grisen och Kaninen. ( från boken På kinesiskt vis av Ingrid Booz Morejohn)

Vissa saker stämmer in mycket väl på mig, andra mindre. Jag är ganska så flexibel av mig men mår bra av rutiner, jag försöker alltid tänka positivt men inser ibland det orealistiska i vissa saker och kan bli negativt inställd, jag har en tendens att grubbla lite för mycket ibland, jag gillar allt som har med skapande att göra och trivs i kreativa miljöer, vissa skulle nog kalla mig lat men jag hatar att stressa och tar gärna en rejäl sovmorgon - det som inte hinns idag hinns imorgon. Och till slut: jag är gift med en kanin, min dotter är kanin, min son är häst och en av mina bästa vänner är också eldget. Jag omger mig gärna med dessa "djur" för de får mig att känna mig trygg!



den eldiga geten på "the great wall". 20110403.

Kommentarer

Postat av: Linda W

Publicerad 2011-04-07 00:17:37

Men Åh, GRATTIS kompis!!! Vilka underbara bilder från muren!! Det ser ut som ni haft en underbar resa!!



Kramis!!

Postat av: Katarina

Publicerad 2011-04-07 11:51:43

Tack Linda!! Resan var underbar :-))

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela