holmekagan

en dag på Expo

Publicerad 2010-09-25 09:18:23 i Holmekagan goes Shanghai,

äntligen blev det av att vi tog oss till Expo. Iallafall jag har dragit mig en aning för att gå dit på grund av att det är SÅ himla mycket folk där och LÅNGA köer till nästan varje paviljong. Men vi köpte ju faktiskt varsitt 3-dagarspass i våras och tjörnbor som vi är så måste ju de utnyttjas! Jag var där ju den 6 juni då vi firade nationaldagen men då hade jag fullt upp med kören hela dagen och hann endast med att gå ut och äta lunch.
Men som sagt, nu har vi varit där igen och vi har vandrat och vandrat över detta enorma Expoområde som aldrig verkar ta slut. Vädret var bra igår, sol och ca 24 grader, så det var mycket behagligt att strosa runt. Ändå fick jag både skoskav och ont i benen på slutet. Otränad??
Till Kinas paviljong var det ca 5 timmars kö att komma in så det la vi ner direkt. Vi besökte endast Greklands och Vietnams paviljonger och sen så hade Afrika en gemensam paviljong, samt några av Karibiens länder och där var det ingen kö för att komma in.
Detta Expo är ett stort spektakel kan tyckas. Många länder har ansträngt och gjort en del innovativa saker men på många ställen liknar det mest en turistbyrå. Förr var ju en världsutställning verkligen en världssensation och något man pratade mycket och länge om. För kineserna är det stort att få vara värdland denna gång men jag undrar vad övriga världen säger? Hur stor genomslagskraft får det?


Håkan utanför Schweizh paviljong.

        
Spanien                   Frankrike                   Polen                                       Tyskland                       Holland 



Fräckaste paviljongen? Storbrittanien

     
Afrika              



Håkan försöker mäta sig med Bolt ;-)


vid Belizes monter.

   
trötta ben                      långa köer



the masterpiece of pavillions! China

Kommentarer

Postat av: Stephanie

Publicerad 2010-09-25 11:18:20

haha, det var inte mycket Belize hade att komma med!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela