holmekagan

mahjong

Publicerad 2010-10-28 07:04:05 i Holmekagan goes Shanghai,

Jag har börjat spela mahjong. Ett traditionellt kinesiskt spel som bygger på de fyra vindarna, öst, syd, väst och nord. Samt en massa spelbrickor med tecken, cirklar, bambu, drakar och blommor. Jag är nybörjare och förstår inte ens hälften av spelets alla regler men det går sakta men säkert framåt. Varje gång fastnar något i teflonpannan ;-)
I tisdags kväll hamnade jag även på vinmahjong som är poppis bland svenskorna här. Det är inte märkvärdigare än så än att man dricker vin och spelar mahjong. Kanske inte världens bästa kombo när man är en beginner men  jag gick faktiskt mahjong en gång och vann en hel krona!! Och det blev en mycket trevlig kväll med många glada skratt!
Nu har jag även inhandlat ett eget mahjongspel. Jag tog hjälp av Billy och vi åkte till Yuyuangarden och köpte ett spel. Jag valde ut det spel jag ville ha och Billy fick sköta prutningen. Det gick som en dans!


Med Billy och John i Yuyuan garden.

 
Mitt fina mahjongspel - utsidan och insidan.


Vinmahjong hemma hos Regina.

Kommentarer

Postat av: Maskrosmor

Publicerad 2010-10-31 17:52:57

Mahjong, de har jag med spelat. Men jag har en känsla av att det inte riktigt är detsamma som ddet du spelar? Jag har spelat via nätet, bla via king.com.



Hur kommer det sig att du bor där du bor? Hur hamnade du där?



Sv - Tack för din kommentar på mitt blogginlägg "Vän vs kompis". Blev så glad när jag läste det =) Välkommen åter =)

Postat av: Katarina

Publicerad 2010-11-01 08:23:02

Maskrosmor - vi bor här i Shanghai sen förra sommaren då min man fick jobb här. Det är spännande och annorlunda på många sätt :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela