holmekagan

kinas nationaldag!

Publicerad 2010-10-01 16:15:38 i Holmekagan goes Shanghai,

idag är det den 1 oktober och det är lika med Kinas nationaldag. Kallad Guoqingjie av kineserna och innebär tre dagars ledighet. Nationaldagen firas med anledning av årsdagen av utropandet av Folkrepubliken Kina 1949. Förra året var det 60-årsdagen och då firades det extra mycket. Jag måste erkänna att jag inte märkt av så värst mycket att det är nationaldag idag. Affärer, post och bank har öppet som vanligt och inte har det smällts så många raketer heller. Däremot var det betydligt mer folk i rörelse ute på gatorna så man förstår att många är lediga idag. I köpcentret alldeles brevid oss, Grand Gateway Plaza, var det något slags firande framför stora scenen. Sång och dansuppträdanden m.m. Och när jag kom till Xujiahuiparken vimlade det av brudpar som passade på att ta bröllopsfoton. Sen så har det smyckats lite extra i form av blommor och flaggor också.
Här kommer några bilder jag tog idag.


gul krysantemum och röd julros - kan det symbolisera något annat än...


..kinesiska flaggan?!! Paret som hamnade med på bilden ser minst sagt förvånade ut!

 
brudpar, brudpar..

 
lek i parken och annorlunda outfit..


dansuppvisning.


åskådare - kolla in den käcka byxöppningen för naturbehov. Enligt säkra källor använder endast 4% av Kinas småbarn blöjor!!!


man blir trött av allt nationaldagsfirande ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela