holmekagan

åter till Chongming Island

Publicerad 2010-10-28 06:34:04 i Holmekagan goes Shanghai,

Tisdagen ägnades åt en utflykt med SEA, Shanghai Expatriates Association, till Chongming Island. Jag var ju där för några veckor sen med några vänner men då hann vi endast med att äta lunch på ön. Denna gång tittade vi på fåglar vid havet, besökte en ekologisk farm och fick hälsa på hemma hos några bönder. Riktigt trevligt faktiskt!
Guiden berättade att det bor mest äldre människor på ön. Det anses inte fint att vara bonde och de unga söker sig till stan för att få jobb. Killen som startat upp den ekologiska farmen berättade att han möter mycket skepsis bland myndigheter och andra. Varför ska du starta en sån farm? Det kommer inte att ge någon avkastning! Han blir i det närmaste betraktad som dum i huvudet i detta land där bekämpningsmedel och även hormoner står högt i kurs att mata grödorna med. Men han verkade vara en mycket hängiven man som gör något han tror på, så förhoppningsvis kan hans entusiasm smitta av sig på andra farmare.

Det var även fascinerande när vi skulle titta på fåglarna. Guiden frågade om någon av oss sett vilda fåglar i verkligheten. Man skulle kunna tro att hon skämtade men faktum är att det är väldigt sällsynt att man ser fåglar i Shanghai. De äts upp helt enkelt! Även om folk har det betydligt bättre ställt nu och kan köpa kött i affären så är det så att i Kina tas ALLT tillvara. En fiskmås i innerstan blir inte långlivad minsann. På föredraget med Birgitta Lindqvist förra veckan, berättade hon att när hon bodde i Peking ett par år under kulturrevolutionen så hörde hon aldrig en fågel kvittra eller en hund skälla...
Så det var riktigt roligt när ornitologen ropade "Look, a bird, a bird!" när en fiskmås kom flygande.


Ann-Louise spanar efter fåglar vid havet.


Gänget samlat - Ann-Louise, Elise, Lena, Åsa och jag.


Den hängivne farmaren berättar om sitt ekologiska kall.


Tomatplantor


Vattenmelonplantor

 
Kvinnan vars hus vi fick besöka. Jag försökte ta ett kort på oss ihop men det gick sådär som ni ser.


Huset med omgivning.

 
Köket                                                Någon form av skafferi. Bakom stod en säng.


en annan glad Chongmingkvinna!


i grannhuset spelades det kort.


A bird!! (Dock ej vild..)

Kommentarer

Postat av: stephanie

Publicerad 2010-10-28 15:56:39

vilka söta gummor o gubbar. dit vill jag åka när jag kommer o hälsar på igen!

härligt med en kines som tar ekologiska initiativ, hoppas ni gav honom ordentligt med cred! det behövs för framtiden.

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-10-29 12:27:52

Jag åker gärna dit igen!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela