holmekagan

shanghai zoo

Publicerad 2010-05-17 04:52:26 i Holmekagan goes Shanghai,

förra tisdagen blev det en tur till Shanghai zoo för att b.la kolla in de nya pandorna som anlände tidgare i år. Tio små sötnosar som alla är födda hösten-08 och fortfarande räknas som ungar.
Jag besökte zoot när vi hade besök i januari och upplevde då att hela stället var dåligt skött. Djuren mådde inte bra och visade symtom på stress och depression och flera burar var trasiga och smutsiga. Nu hade hela zoot rustats upp, antagligen för Expots skull, och det är bara att hålla tummarna att det förblir så här. Att se djur och barn lida är något av det jobbigaste jag vet.

Men vissa kineser har då rakt inget hyfs. Trots att det står stora skyltar med uppmaning att EJ mata djuren så kastas det in både det ena och det andra. Jag blir så arg!! Det värsta var ändå vid lejonen som låg och sov i middagssolen. En äldre kvinna ställde sig att ropa och stoja  i ett försök att väcka lejonen medans en yngre man kastade in en vattenflaska i ett försök att träffa någon av lejonen. Jag blev så arg så jag sa åt honom - på svenska givetvis men han verkade ändå förstå innebörden och log lite skamset. Ge mig kraft!!


karta över Kina och djuren från olika landsdelar som finns på zoot.

                 

 

        

 


zoologerna för dagen; regina, maggie, erica o ingrid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela