holmekagan

torsdag den 11 mars

Publicerad 2010-03-11 14:54:23 i Holmekagan goes Shanghai,

here we go again! Igår kväll efter middagen så visades en repris av Oscarsgalan på en av våra satellitkanaler, HBO, och det var naturligtvis jättekul att se! Jag gillar film och så gillar jag att titta på alla vackra klänningar som bärs på röda mattan. Personligen tycker jag att Cameron Diaz's klänning var tjusigast och att hon som spelar huvudrollen i Precious borde vunnit. Ja, ja, det blir inte alltid som man vill.

I morse var det upp tidigt igen och iväg till "skolan" för att studera mandarin. Idag kunde vi promenera dit och det kändes mycket uppfriskande med en promenix innan man satte sig på skolbänken. Det gick ganska så bra idag, Ann tycker att jag har lätt för att höra vilken ton det är på de kinesiska orden och frågade om jag är musikutbildad?? Det är så att i det kinesiska språket så finns det 4 olika betoningar som är mycket viktiga att man betonar rätt annars kan ordet få en helt annan betydelse än den man avser. Jag kan ju inte påstå att jag är musikutbildad men jag har ju spelat en del instrument och alltid sjungit så det kanske hjälper till. Glad blev jag iallafall!
Annars så har solen skinit hela dagen och nu stiger temperaturen - härligt!! Imorgon beräknas det bli upp mot 20 grader, åh så skönt. Våren är nog den bästa tiden här innan det blir för hett. Och så härligt med alla blommor som slår ut snart. Har redan sett magnoliaträd som står i full blom.
Innan lunch blev det en sväng till Carrefour och storhandling. Då körde Billy mig för det blir så tungt att släpa på alla kassar. Jag har en sån där dramaten som jag använder ibland men även den blir för tung om man handlar mycket. Jag köpte ett paket blöjor idagsom jag ska lämna på hemmet på måndag.  Billy tittade mycket förvånat på paketet. "That's for babies" sa han. Haha

På eftermiddagen tog jag en cykeltur bort till Dongping Lu. Där finns några mysiga affärer som jag ville kolla in lite extra och naturligtvis fick jag med mig ett par saker hem. Ett jättefint blått fat och en liten spegel som jag ska ha i handväskan.

Ikväll åt vi middag på vår favoritkinesrestaurang som ligger alldeles i närheten. Det var en av de första restaurangerna som vi började gå till och vi återkommer alltid. Jag kan inte säga att där är direkt mysigt, lysrör i taket, fullt av snattrande kineser och man hör hur det skramlar utifrån köket men maten är mycket god och där är framför allt BILLIGT. Och det är enda gången som jag dricker ÖL, en tsingtao brukar det bli.

Håkan har föresten kollat på datorn och han tror att det är skärmen som gått sönder och inte själva hårddisken. Det känns ju ganska bra iallafall.
Nu är jag så trött, så trött och ska snart gå och nana men en sak till; skriv gärna en kommentar på mina inlägg. Det är så roligt att se om någon verkligen LÄSER det jag skriver. Man har ju liksom ingen koll på det annars.

Kommentarer

Postat av: Hans

Publicerad 2010-03-11 20:53:08

Hej på dig.

Jag läser ALLTID din blog!!!!!!

Postat av: Katarina

Publicerad 2010-03-12 10:48:22

Toppen Hans!! I like :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela