holmekagan

tävling

Publicerad 2010-03-09 07:23:36 i Holmekagan goes Shanghai,

dottern gjorde ett tappert försök för en tid sedan med att försöka skriva ett blogginlägg varje dag under en vecka. Nu ska vi se om jag kan slå henne ;-) Jag tycker ändå att jag blivit bättre på att skriva när jag tittar tillbaks men nu ska jag alltså utmana mig själv! Vissa bloggare uppdaterar sin blogg flera gånger per dag men där går min gräns. Herregud - hur hinner man sånt?! Då måste man ju praktiskt taget befinna sig framför en dator i princip hela dagen. Fast de kanske har såna där laptops som de bär med sig och skriver en rad då och då. När de sitter på toa kanske..? Vad vet jag.
Okej, nu startar jag:

Tisdag den 9 mars 2010.
Gick upp tidigt, klockan 06.30. Kände mig lite kraxig men fick på mig kläder och släpade mig ut till köket för att göra havregrynsgröt. Jag brukar göra den i micron och har jordgubbssylt till, mums!
07.20 Billy kör mig och Håkan till vår mandarinlektion. Företaget vi läser hos heter IMandarin och deras kontor ligger på Grand Gateway så snart får vi mycket nära dit.
07.40 - 09.40 Lektion med Ann. Så heter vår lärare. Hon märkte att jag var trött idag och hade ännu svårare att uttala orden pga min förkylning.
Blev lite sur för Billy skulle köra Håkan direkt till kontoret och hade inte tid att lämna av mig hemma först. Så jag fick gå hem,,,kallt och blött. Väl hemma i lägenheten var jag så trött att jag stupade i säng och sov ett par timmar. Ringde dock Erica innan och sa att jag inte går med till restaurangmarknaden idag. Jag orkade helt enkelt inte och den ligger kvar så det får bli en annan gång.
13.00 Åt lite lunch - två mackor, kaffe och en chokladbit. Inte världens nyttigaste lunch men vad tusan.
Nu har jag satt en deg på jäsning som ska bli till gott bröd. Jag har svårt att hitta gott bröd här i Shanghai så jag försöker baka själv när jag hinner och har lust. Det finns ett franskt bageri som heter Paul och de har gott bröd men det ligger en bit bort så det blir bara ibland jag går dit och handlar.
John har börjat skolan igen och idag har han eftermiddagslektion. Han var inte pigg på att gå iväg idag. Det är väl svårt att komma igång när man varit ledig så länge som han varit, nästan två månader.
Precis nu är klockan 14.20 och hör och häpna - SOLEN tittar fram :-) Men det är fortfarande kallt ute, runt 4 grader. Jag vet vad ni där hemma tänker, 4 grader, det är väl ingenting, rena sommarvädret jämfört med de 20 minus ni haft. Men man är inte bättre/sämre än att man hela tiden anpassar sig efter det vädret man för tillfället befinner sig i.
Inga mer planer för eftermiddagen än att baka, göra middag, titta på tv. Håkan flyger till Hong Kong ikväll men kommer tillbaks redan imorgon igen.


Ann!


Nygräddat långpannebröd!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-03-10 22:36:39

Hej Kata!

Det är jättekul med din blogg och visst har du skrivit flitigare den sista tiden. Du ligger som favorit hos mig och jag kollar minst en gång varje dag om det har hänt nåt där borta i Kina ;)

Långpannebrödet ser fint ut föresten. Går det bra att hitta råvaror eller improviserar du en del? Du får gärna skicka receptet! Jag har inget bra just till långpannebröd.

Ha det bara bra!

Kram

Lin

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-03-11 13:21:50

hej lin! vad kul att du kommenterar! Jo, det blir allt en del improvisation här vad gäller brödbaket. Men jag vet ju ungefär hur mycket mjöl som går åt till ca 5 dl degvätska så jag brukar hålla mig till det. Sen så varierar jag salt, socker eller annan smaktillsats. Har tex blandat i både russin och nötter vid tillfälle. Långpannebrödet har jag tyvärr inget recept på men jag gör en vanlig vetedeg som jag trycker ut i en liten långpanna och så penslar jag med ägg och stör över sesam el vallmofrön. Supergott!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela