holmekagan

chun kun

Publicerad 2010-03-24 10:33:04 i Holmekagan goes Shanghai,

tror att jag drabbats av vårtrötthet eller chun kun som kineserna kallar det. De senaste dagarna har jag haft otroligt svårt att komma upp på morgonen och flera gånger under dagen känt mig så sömnig att jag när som helst skulle kunna gå och lägga mig och somna bums. Igår var det lustigt nog en artikel i Shanghai Daily om detta fenomen som är vanligt just vid den här tiden på året, mars, april. Under vinterhalvåret drar porer och blodådror ihop sig för att hålla kroppen så varm som möjligt inombords. Detta betyder att stora organ som lever och hjärna får mer blodtillförsel. När det blir varmare väder ute så sker det omvända och därmed så får hjärnan mindre blod och syre och blir "sömnig". Enligt artikeln så hjälper det inte att sova mer utan man kan t.ex andas frisk luft (svårt här), tvätta ansiktet med kallt vatten, dricka starkt kaffe eller te, borsta tänderna med en stark tandkräm, lyssna på snabb musik eller motionera. Inga nyheter precis så det är väl bara att kämpa på och stå ut med att vara sömngångare ett slag.
Ikväll kommer en sångpedagog till kören. Hm, då gäller det att skärpa till sig ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela