holmekagan

lägenhetskoll

Publicerad 2010-01-20 14:48:32 i Holmekagan goes Shanghai,

idag har jag och John varit och kollat på några nya lägenheter. Kontraktet på den vi har går ut i april och det kan visserligen förlängas men eftersom vi inte är helt nöjda så är det lika bra att spana runt lite på "the real estatemarket". Jag vill tex ha ett större kök och mer förvaringsutrymmen och så vill jag kunna sätta upp tavlor på väggarna. Sen så skulle jag vilja komma liite högre upp också men det vill helst inte Håkan och detta är en ständig källa till bråk...Jag vill ha mer utsikt men Håkan får ont i magen bara han tänker på att komma högre upp än tionde våningen. Ja, ja, det är inte färdigdiskuterat ännu. Men vi trivs så himla bra i vårat område, Xuijiahui, och vill helst inte flytta härifrån. Det bästa hade varit om vi kunde hitta en annan lägenhet här så slipper vi flytta så långt. Helst av allt vill vi inte flytta alls men ska vi bo här i mer än 2 år till och det finns andra möjligheter så måste man som sagt kolla.
Så idag gav vi oss iväg tillsammans med Sunny som är fastighetsmäklare. Det var hon som hjälpte oss förra året också. Som vanligt när man åker runt och tittar på olika lägenheter så är det vissa som är bra, andra som är mindre bra eller rent av så dåliga att man väljer bort dem direkt. Men sen så är det också så att det finns för- och nackdelar med alla ställen. Några har bra utsikt men litet kök, andra har jättebra förvaringsutrymmen men är väldigt sunkiga osv.

en lägenhet hade en jättestor terass och låg på 27:e våningen. Utsikten var jättefin men både terassen och lägenheten för övrigt var väldigt sliten och dåligt efterhållen. Det verkar som om många landlords totalt skiter i det där med att se över sina lägenheter och hålla dem fräscha och iordning. Fast här skulle man kunna göra det riktigt fint, ha en jacuzzi tex och ligga och spana på stjärnorna på kvällen..







Denna lägenheten hade ett ljust och fräscht kök.


Och mycket plats för förvaring där man kan stuva undan sånt man inte använder för tillfället. Det gillar vi! Det är nämligen inte som hemma i Sverige när man hyr en lägenhet att det ingår ett vinds eller källarförråd. Nejdå, här får man hitta på andra lösningar i den befintliga lägenheten.


Jag har sett snyggare sänginredning men okej då :-)


Här ingick ett piano i hyran, inte så dumt kanske. John prövade att spela en truddelutt och det verkade fungera alldeles utmärkt!


Inplastade möbler.

Typisk "china-style".

 

Här var det nära till Johns skola som ligger nedanför. Han kan nästan ta sats och hoppa från balkongen!

Både micro och en STOR riktig bakugn. Vilken lyx!!

Dubbel uppsättning av kyl och frys. "Här får vi plats med massa mat" var Johns kommentar.


Här hade den tidigare hyresgästen lämnat kvar (eller glömt) några söta små porslinsfigurer.

Imorgon ska vi titta på fler objekt och jag har en önskan; att vi ska hitta Den lägenheten med stort L. Gör vi inte det så bor vi kvar på Xingeng Lu för här ändå bra och börjar kännas som hemma!!


Kommentarer

Postat av: stephanie

Publicerad 2010-01-20 18:24:16

Takterass! jag vill bada jacuzzi!

Hitta en fräschare och slå till.

Postat av: mami

Publicerad 2010-01-21 05:16:09

ja vi får väl se vad det kan tänkas bli. Annars får vi återuppliva Holmqvist Måleri under några veckor ;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela