holmekagan

chinese ink painting

Publicerad 2010-01-29 10:40:01 i Holmekagan goes Shanghai,

man målar på tunt rispapper och använder i huvudsak svart bläck som man blandar med vatten till olika nyanser. Det svarta bläcket utgör för det mesta grunden i målningen och sedan fyller man på med andra färger. Tekniken påminner om akvarell och det är inte helt enkelt. Vår lärare Ms. Song Rui Zhi är en mycket erfaren konstnär inom detta område och börjar varje klass med att måla en målning. Först hänger hon upp en målning hon gjort tidigare och så målar hon den en gång till. Hon går igenom varje moment i målningen medans bilden växer fram. Det är mycket intressant att titta på. Sen ska vi elever kopiera hennes målning och det sker med mycket varierande resultat. Det är helt fantastiskt att se hur många olika motiv som kan komma ur en och samma grundmålning. Vi målar ju alla av samma tavla men ingen tavla blir den andra lik utan helt utifrån individens färdigheter och fantasi. Själv så tycker jag det är mycket svårt att måla med denna teknik men det är också en stor utmaning att åtminstonde få pröva och läraren är väldigt uppmuntrande.

Här kommer några bilder från onsdagens och fredagens klass;


Bild 1 från onsdagen.

lärarens kopia av bild 1.

 

och så ska vi härma efter!

 




närmast syns mina första försök.

Bild 2 från fredagen.


lärarens kopia av egen bild.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela