holmekagan

bohuslän i mitt hjärta

Publicerad 2010-02-15 05:31:29 i Holmekagan goes Shanghai,

Kom ut till stränderna, de ödsligt sköna
med slån och hagtorn, böjda djupt av storm,
med gamla båtvrak som ha multnat gröna,
men än, i brustna skrov, bär vågens form!
Där, mellan hav och land, på sand som skrider,
på tång som gungar, kan du ensam gå,
och leva i de längst förflydda tider,
och i ditt släktes framtid likaså.

Från "Inbjudan till Bohuslän" av Evert Taube


Hemlängtan ibland jag får,
då Bohuslän i mitt hjärta består
Shanghai är toppen på många sätt,
men att leva här är inte alltid lätt
Kineser och bilar överallt,
och ibland känns här väldigt kallt
Då går min tanke till öppet hav
och kära ön som är mitt nav
Att komma bort kan vara gott
men att vända hem blir nog min lott.

Av mig, 2010-02-15

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela