holmekagan

Stadsblomma

Publicerad 2010-08-09 13:12:35 i Shanghai information,

Även i den smutsigaste stad växer det en och annan blomma. Shanghai kan stoltsera med den vackra Magnolian som under våren står i full blom. Jag har sett vita, rosa, lila och ceriseröda varianter men de är alla lika vackra. Magnolia är ju egentligen ett träd och när det blåser och ruskar i grenarna så ser det ut som tusentals händer som vinkar med servietter! 

 

Magnolia denudata


From Wikipedia, the free encyclopedia

Magnolia denudata, known as the Yulan magnolia (Chinese: 玉蘭花), is native to central and eastern China. It has been cultivated in Chinese Buddhist temple gardens since 600 AD. Its flowers were regarded as a symbol of purity in the Tang Dynasty and it was planted in the grounds of the Emperor's palace. It is the official city flower of Shanghai.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela