holmekagan

Katedralen i Xujiahui

Publicerad 2010-08-12 11:17:17 i Shanghai information,

Xujiahui-katedralen i Shanghai

Från Wikipedia
Xujiahui-katedralen

Xujiahui-katedralen 徐家汇天主教堂 eller Zikawei-kyrkan, egentligen Sankt Ignatius kyrka 聖依納爵主教座堂 är den katolska katedralen för Shanghais stift i Kina. Kyrkan rymmer 3 000 personer och är en av Östasiens största. Xujiahui är uppkallad efter Xú Guāngqǐ, en berömd kinesisk lärd stormandarin som blev döpt där 1603 och tog dopnamnet Paul. Xu-familien bor ännu i början av 2000-talet i detta område i Shanghai, stadsdelen Xujiahui i distriktet Xuhui.

Xujiahui-kyrkan ritades av den engelske arkitekten William Doyle, och restes av franska jesuiter mellan 1905 och 1911. Den blev vandaliserad av rödgardister 1966 under kulturrevolutionen; taket och spirorna revs ned och 300 kvadratmeter glasmålningar krossades. Efteråt var den under det följande årtiondet ett statligt lager.

Kyrkan återöppnades den 1 november 1979. De två spirorna kom på plats igen före jul 1982. 1989 firades mässan på kinesiska första gången, efter beslut av biskop Aloysius Jin Luxian.

Egen kommentar: Jag går hit ibland. Katedralen ligger bara ett stenkast från där vi bor, tar ca 5 min att gå. Det är så rogivande att sitta ned en stund i katedralen och när det är så där stekhett ute och man ändå vill ta en liten promenad så är katedralen en bra rastplats. Här är nämligen svalt utan att det behövs AC!! Jag har ännu inte varit på någon mässa där men det kanske blir av så småningom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela