holmekagan

utställning

Publicerad 2010-04-11 10:02:31 i Holmekagan goes Shanghai,

jag är inte bara mamma, jag är konstnär också!! Nåja, jag har iallafall deltagit i min första konstutställning. Att det skulle ske i Kina kunde jag väl aldrig tro men faktum kvarstår och det känns som en kul erfarenhet att bära med sig.
Utställningens namn "The 6th exhibition of ink painting by wives of foreign expatriates" låter nog illa i en inbiten feminists öron men jag bryr mig inte så mycket. Även förordet i katalogen retar nog gallfeber på de flesta men vissa saker får man bara acceptera som de är. Jag menar, vad sägs om den här texten - " During the weekdays, while husband goes to work and children goes to school, wife stays home at leisure". Jag tycker bättre om den här raden - The painting class is a seed. While the husbands are contributing their wisdom and energy to the development of Chinese economy, their wives are acting as ambassadors of cultural exchange". Då kanske man kan bidra med något då, och inte bara vara en housewife som latar sig dagarna igenom...

Allt var mycket högtidligt med flera tal och klippande av röda band. Astrid från Frankrike höll ett tal på kinesiska och jag var mycket imponerad. Men hon erkände sen för mig att hon inte förstod allt hon läste upp.


Astrid håller tal på kinesiska och Qi översätter till engelska.


Här klipps det band minsann!


Gruppfoto! Jag var enda svensken som deltog.


En av Astrids tavlor. Jag tycker hon är jätteduktig!


Jag framför ett av mina verk som lärarna döpt till Spring morning. Kan ni se vad det föreställer?


En av Haes fina landskapsmålningar.


Mina lärare; Ms. Song och Mr. Zhou.

Kommentarer

Postat av: Helen

Publicerad 2010-04-11 15:05:48

Katarina, vilken fantastisk målning!!! Nu har du snart en helt ny karriär. Fortsätt med detta.

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-04-11 19:26:10

OMG! vad duktig du är! :)

stor kram stephanie

Postat av: Katarina

Publicerad 2010-04-12 07:12:56

Tack ska ni ha :-)

Postat av: Maria

Publicerad 2010-04-12 21:29:26

Jättefin tavla! Texten som du har författat var väldigt rolig. Anders och jag skrattar högt här i Götet.

Postat av: Rebecka

Publicerad 2010-04-13 22:44:57

kul och så tjusigt! kramar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela