holmekagan

jag = en housewife....?

Publicerad 2009-10-27 07:12:53 i Holmekagan goes Shanghai,

idag har jag haft fullt upp med typiska hemmafrusysslor. Iallafall om man ska jämföra med gamla tiders hemmafruar. Jag har bäddat, tvättat, diskat, bakat och skurat altanmöbler. Snart ska jag börja förbereda middagen. Jag är långt ifrån någon hemmafru som typ Anna Anka som jag INTE tror tex varken bäddar eller tvättar sin egen tvätt. Hon har nog hjälp med det mesta vad gäller hushållssysslor. Men i stort sett gör jag väl samma sysslor som hemma i Sverige förutom att jag har städhjälp här och att hemma så hjälps jag och maken åt mer med tvätt och matlagning. Men här har jag mer tid och kan även göra andra saker på dagtid som att träna, gå på utflykter, shoppa m.m.
Jag har flera gånger fått frågan: Vad ska du göra i Shanghai då? Ingenting svarar jag, eller Jag vet inte. Det är något av en identitetskris att gå från att vara en heltidsarbetande socionom med fullspäckade dagar och endast ett par timmar varje vardagkväll till fritid + helgen, till att ha huuuur mycket tid som helst. Vem är jag nu egentligen? En medföljande maka, en housewife..


present från min svägerska

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-10-28 21:54:24

Du har inte hur mycket tid som helst, men du kanske jobbar i en annan takt. När man arbetar heltid, har hus o hem, då är det hysteriskt!!

Passa på att andas! Tre år går fort. Sedan kanske du är tillbaka i ekorrhjulet igen.

Kan det vara fler än vi svenska kvinnor som drabbas av identitetskris när vi inte har ett förvärvsarbete, helst heltid (+ hushållsarbete)? Ta o kolla hur kvinnor i Kina o andra länder ser på detta om du får chansen. Vad sitter kinesiskornas identitet i?

Just nu sitter jag i soffan, stirrar in i brasan o pustar efter motionsbuggen ;)

Ha det bara fint!

Kram

Lin

Postat av: Katarina

Publicerad 2009-10-29 03:55:57

Tack Lin, ska tänka på detta. Du är så klok :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

En öbo i storstan! I april 2009 flyttade jag med min man till Shanghai, Kina och där bodde vi fram tills november 2011 då vi styrde kosan mot Europa igen. Köln är numera min tyska hemstad!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela